Thursday, October 18, 2007

John McDowell, Szándék a cselekvésben - online előadás

Itt megtekinthető:


http://webcast.ucsd.edu:8080/ramgen/UCSD_TV/11509.rm


A bevezetéset le is fordítottam, mert annyira jellegzetes a módszertanára nézve... íme:

"A filozófusok a "szándék a cselekvésben” kifejezést néha technikai kifejezésként kezelik, de az ezekkel a szavakkal kifejezett fogalom könnyen vehető köznapi értelemben. Amit meg szeretnék most vizsgálni, az az a fajta felfogása a cselekvésbeli szándéknak, mellyel pusztán azáltal rendelkezünk, hogy jól ismerjük köznapi nyelvünk idevágó részeit. A legvilágosabb, ha avval kezdjük, hogy elkülönítjük a cselekvésbeli szándékot (intention in action) a jövőre irányuló szándéktól (intention for the future). A cselekvésbeli szándéknak egyidejűnek kell lennie avval a cselekvéssel, melyben van. A kontraszt itt az ezt megelőző szándékkal vonható meg (prior intention), avval a szándékkal, hogy ezt és ezt a dolgot tesszük, egy későbbi időpontban. Az előzetes szándék megelőzi a cselekvést, mely az ő kivitelezése, már amennyiben ez egyáltalán bekövetkezik, mint ahogy nem fog, ha a cselekvőt ebben megakadályozza valami, ha meggondolta magát, vagy ha elfelejtette e szándékát. Nem minden szándékos cselekvés előzetes szándék kivitelezése, megtehetjük, hogy valamit mondunk, és már tesszük is. De amikor a szándékos cselekedetünk egy előzetes szándék kivitelezése, vajon hogyan viszonyul az előzetes szándék a cselekvésbeli szándékhoz, aminek tényét implicite elismerjük azt állítva, hogy a cselekvés szándékos.

John Searle elmélete szerint a cselekvésbeli szándék egy új dolog, melyet az előzetes szándék állít elő akkor, amikor elérkezik a kivitelezés ideje. Ezen elmélet szerint az előzetes szándék és cselekvésbeli szándék nem csak abban különböznek, hogy az általuk bekövetkező aktivitások időbeli elnyúlásai különbözőek, hanem abban is, hogy az előzetes szándéknak a tárgya egy cselekvés, ezt és ezt tenni egy jövőbeli időpillanatban, míg a cselekvési szándéknak, melyet az előzetes szándék állít elő az ennek megfelelő időpontban, nem tárgya az a cselekvés, aminek a cselekvő nekivág ebben a pillanatban, hanem ő ennek magának egy alkotóeleme. Gondoljunk például arra, és szinte végig ennél a példánál maradok, arra a szándékra, melyet a járda szélén álló személy kialakít, tudniillik, hogy átmegy az úton, ha a lámpa zöldre vált. Amikor látja, hogy a lámpa zöldre vált, ez a szándéka, Searle elmélete szerint, a cselekvésbeli szándék előállításába fog. Az előzetes szándék tárgya átmenni az úton, de a cselekvésbeli szándéké a lábmozgás, melynek be kell következnie, ahhoz, hogy áthaladjon az úton. Mihelyst e lábmozgások beindulnak, a személy elkezd áthaladni az úton. Ha minden jól megy, eljut a túloldalra. Amivel befejezi az úton való áthaladás cselekedetét. A cselevés, Searle elmélete szerint, egy okságilag strukturált komplexum. Összetevői a következők: először is a cselekvésbeli szándék, amit az előzetes szándék előállít, amikor a cselekvő meglátja, hogy a lámpa zöldre vált, és másodszor a lábmozgások, melyre a cselekvésbeli szándék irányul, amit a cselekvésbeli szándék okoz, ha a cselekvő átmegy a túloldalra. Mármost azt hiszem annyi világos, hogy mindez egy filozófiai elmélet része és nem kifejtése annak, hogy hogyan tanultunk meg gondolkodni a szándékos cselekvésről pusztán avval, hogy erről beszélni megtanultunk. Kétlem, hogy Searle ezt vitatná. Ha most itt jelen lenne, vitathatná. Azt gondolom, hogy Searle azt mondaná, hogy vannak filozófiai célok, melyekhez szükség van az elméletére. Nem próbálom most közvetlenül ezt az állítást értékelni. Csak mint tanulságos kudarcot hozom ide Searle elméletét, hogy kihangsúlyozzak egy másik választ arra a kérdésre, hogy miképp viszonyulnak a cselekvésbeli szándékok a jövőre irányuló szándékokhoz. Azt mondanám erről a másik válaszról, melyet adni szeretnék, hogy természetesebb, és ha igaz, akkor nem lehet irreleváns azokhoz a filozófiai célokhoz sem, amelyek miatt Searle azt gondolja, hogy az ő elméletére szükségünk van. De nem fogok erről pusztán önmagáért beszélni. A másik elmélet szerint, melyet szembe kívánok helyezni Searle elméletével, amikor valaki meglátja, hogy a lámpa zöldre vált és elkezd átmenni az úton, nem arról van szó, hogy egy jövőre irányuló szándék új dolgok létrehozásába fog, ahogy Searle a cselekvésbeli szándékot érti, hanem inkább, az ami jövőre irányuló szándék volt cselekvésbeli szándékká válik. …"

2 comments:

para said...

Csak most volt egy kis idom meghallgatni. Az a gyanum hogy ez az eloadas nagyon jo lett (the willing dologra gondolok elsosorban). Nincs valami irasos valtozat?

Indokok tere said...

biztos van a szerzőnek, de weben eddig még nem talaltam...